Eszmefuttatások az Indie játékokról, egy csésze tea társaságában

indie.jpg
Az indi játékok töretlen sikereire való tekintettel most megpróbálom össze szedni, hogy milyen tényezők következtében válhatott ez lehetségessé, illetve milyen műfajokra volt a legnagyobb hatással. 

De mindenek előtt, mit is szokás indie játéknak nevezni? Azokat a címeket, amiket egy független fejlesztői csoport készít önerőből, kiadói tőke nélkül szokás az "Independent video game" jelzővel ellátni. Ez természetesen nem egy újkeletű dolog ( a mai multik is elkezdték valahogy), nagyszámban publikálhattak független fejlesztők a 90-es években. Viszont ahogy felváltotta a 2D-t a 3D-s játékok, illetve a fogyasztói igények növekedése megnehezítette a fejlesztők dolgát. Azonban a 2000-es évek második felében újra ugrás szerűen megnőttek az indie címek a piacon. 

A változás egyik oka, hogy a játékipart is érintette a válság: cégek mentek tönkre, biztonságosabb bevéltel szerzést helyezték előtérbe, azaz egyre több folytatást készítettek új játékok fejlesztése helyett (khm..Call of Duty..khm). Ezzel ellentétben a "garázsprojektek" szűkös erőforrásaikat kreativitásukkal kénytelenek ellensúlyozni, amivel életet vittek a beszürkült játékiparba. Erre jó példa a Hand of Fate

1422425_672138796152102_1205207905_n.jpgA Defiant Development főhadiszállása


Illetve a játékokat bemutató internetes felületek elterjedése olyan lehetőségekhez juttatja a kisebb stúdiókat, amivel áthidalható a kiadói támogatás. Erre a legjobb bizonyíték pewdiepie gameplay youtube csatornája, ami a magán kézben lévő csatornák között a legtöbb feliratkozással rendelkezik a világon. Persze a sok video megtekintés önmagában még nem jelent sok vásárlót, erről ír a The Astronauts csapata is, a Vanishing of Ethan Carter készítői. 
Továbbá a játékok elektronikus úton történő vásárlása is elterjedt, nincs szükség lemezes kiadványokra.

És nem utolsó sorban elmondható, hogy a piac résztvevői is "támogatják" az indie fejlesztőket. Az E3, Gamescom rendezvényeken ha nem is egyesével mutatnak be indie címeket, de kapnak egy külön blokkot. Steamen pedig külön kategória az indie. Sőt, a mod-okat is vásárolhatóvá tette volna a Steam, de a játékosokból ez ellenszenvet váltottki és elvetették az ötletet.Persze lehet felhozni ellen példákat is, például a Bethesda perelte a Minecraft-ot fejlesztő Mojang-ot, Illetve a Microsoft le is csapott a Minecraft tulajdonjogára. 

 

 Ha pedig a konzolos platformot tekintjük, a Sony előszeretettel vesz kisebb hazai stúdiókat a szárnya alá, akik cserébe playstation exklúzív játékokat készítenek. Erre a legjobb példa a Fromsoftware, akik a Demon souls óta igencsak kinőtték magukat, legutóbb pedig az eddig legjobban várt PS4 exklúziv címet szállították a Bloodborn-al (ami az eddigi szegényes felhozatalnak is betudható).

Két műfajt szeretnék megemlíteni ahol szerintem komolyabb változást hoztak az indie játékok:

Az Indie Horror
A horror játékokról azt hiszem kijelenthető, hogy egy réteg műfaj. Ami a tripla A-s darabokat illeti, igen véges a számuk, és itt is a folytatásokra mentek rá (Doom, Deadspace, F.E.A.R.). Az indie játékoknak sikerült betömniük ezt az űrt az utóbbi időben. Rengeteg egyszemélyes projekt látott napvilágot, és sokkal nagyobb közönséghez jutottak el, mint az előtte lehetséges lett volna. Igaz, többségük olcsó jumpscare-ekre alapoz, egyszerű grafikával és rövid játékmenettel, de mégis sokan szórakoztatónak találták. A filmiparra jellemzően itt is elég sok "trash" alkotás jelent meg ebben a műfajba (Slenderman, Five nights at Freddy's). De persze születtek kifinomult címek is, mint az Amnesia:The Dark Descent a Frictional Games-től. 

6lodg3lix4.png

A 2D reneszánsza
Ha valamit nem hittem volna el mondjuk 10 évvel ezelőtt az az, hogy 2015-ben még mindig népszerűek lesznek a 2D-s játékok és a zombik. Márpedig annyira népszerűek hogy egyben is elképzelhető a kettő, mint a Deadlight esetében. Azt hiszem ebben a műfajban látszik meg igazán, mennyire kreatívak tudnak lenni a kevésbé megkötött független stúdiók: már javában a 3D világát éljük ahol a virtuális valóság hatását keltő kiegészítők sem fikció és mégis letudnak ültetni embereket egy 2 dimenziós játék elé. 

2826046-2015030815050316.jpg

A fejlesztőknek sikerült tovább gondolniuk a klasszikus platformer akciókat és közben terebéjes történeteket mesélniük mint például a Braid, vagy az Ori and The Blind Forest esetében. Az előtér és a háttér pedig jól elkülönülő elemeivel 3D-s hatást keltenek a játékosban. Vagy ott a Shovel Knight, ami kifejezetten retro hatást kelt, miközben rpg elemekkel teszi élvezetesebbé a játékmenetet. 

Nem akarok rossz májúnak tűnni, de meg kell említenem milyen negtaív benyomásokat tett rám ez az új Indie era. Természetesen jó dolognak tartom, hogy lehetőség van támogatni a kis stúdiókat, például kickstarter projektekhez való hozzájárulással. De az hogy alpha vagy béta verzióban lévő játékokat árulnak, ráadásul sokszor még olcsónak sem mondanám, az szerintem túlzás. Az előrendelésekre hajtó multik hozzá állását tükrözik. Pont azok számára nyújthatna szórakozást ez a "műfaj", akik nem tudnak/akarnak kiadni sok pénzt a tripla A-s címekért, vagy nem rendelkeznek azzal a konfigurációval hogy futtasák. Ezzel szemben erre gyakran rácáfolnak a készítők. Ráadásul semmi biztosíték nincs, hogy be is fogják tudni fejezni a játékot, vagy hogy az lesz a végeredmény amit a játékos vár. 

Nektek melyik Indie játék jött be eddig a legjobban? Kommentekben írjátok meg véleményeteket!