All in 1:

Hand of Fate

hof_bordered_2_by_gladlad.jpgAz Ausztrál Defiant Development csapata által 2013-ban indított sikeres kickstarter projekt eredménye a Hand of Fate. A Cég 2010-es megalapítása óta főleg mobil és táblagépekre fejlesztett játékokkal rukkolt elő. Jelenlegi legújabb indie címűk egymástól merőben eltérő játékelemeket próbál ötvözni. 
Ha egyszerűen kéne elmagyaráznom mi is ez a játék: Emékeztek azokra a régi lapozgatós kalandjáték könyvekre, ahol döntéseket kellet hozni és dobókockával harcolni? Na, szerintem ez pontosan ugyan olyan, csak PC-n.  

 Első ránézésre egy kártyajátékkal van dolgunk, hiszen azonnal az asztalnál találjuk magunkat, velünk szemben az osztóval. A cél játszmákat nyerni és folyamatosan új lapokkal bővíteni paklinkat, mint általában a CCG játékokban. Ellenben itt nincsenek lapok a kezünkben, nem hajtunk végre ütéseket, rakunk ki lapkombinációkat. A kártyalapok egyik csoportja eseményeket takar, amik a játszmákban magát a pályát alkotják, és azon lépünk hős figuránkkal, akár egy társasjátékban. A pálya alaprajzát pedig véletlenszerűen generálja a játék, van hogy csak egyenesen tudunk haladni, de van hogy meg kell gondolnunk merre is indulunk el. A sztorimódban előrehaladva egyre több szintet kell teljesíteni, a dungeon végén pedig egy főellenség vár, akit ha legyőzünk megnyertük a játékot. A hősünkkel 3 paraméterrel kell gazdálkodnunk: arany, élelem, és az életereje. Minden lépés élelmet emészt fel, ha kifogyunk belőle életerőbe kerül a továbbhaladás. Aranyból fegyvereket, élelmet vehetünk a pályán megtalálható boltokból, de ezeket lootolhatjuk is. Az esemény lapok kellően változatosak: van amikor döntési szituációkba kerülünk, vagy a szerencsén múlik a sorsunk, (ilyenkor 4 lap közül húzunk, amik vagy sikert vagy bukást okoznak) vagy harcolnunk kell.

1b9021ca00ff0d635ce379d3ce2cd112.jpg

A harc pedig egy teljesen más oldala a játéknak, ugyan is ilyenkor TPS nézetben irányítva hősünket kell végeznünk ellenfeleinkkel hack and slash stílusban.  Maga a karakter nem fejleszthető, a harcok nehézsége attól függ milyen felszerelést sikerült szereznünk. A jobb fegyvereknek vannak speciális képességei, például a "fertő" típusú ellenfeleket képes elkábítani a "patkánybárd". Ezen felül szerezhetünk páncélt, pajzsot és egyéb kiegészítőket, amik segítségünkre lehetnek a harcokban és a dungeon-ben egyaránt (pl: élelmet spórolnak nekünk, vagy minden "előny" kártya húzásnál kettőből választhatunk, amik lehetnek tárgyak, élelem vagy arany). Illetve átkot vagy áldást kaphat karakterünk és még sorolhatnám mennyi tényező színesíti a játékot.  
035175.jpg

Mint azt fenntebb már említettem, a paklinkat folyamatosan bővíthetjük és mi állíthatjuk össze minden játszma előtt. Meghatározott számú felszerelés és esemény lapot kell kiválasztanunk, annak megfelelően, hogy a játék során mivel szeretnénk találkozni, megszerezni. Új lapokat pedig úgy szerezhetünk, hogy olyan eseményeket teljesítünk amik "zsetont" érnek (A boss legyőzése is ilyen). Viszont hogy ne legyen a játék könnyen kiszámítható, az osztó is belekeveri a saját esemény és ellenfél lapjait. Érdekes megközelítés, hogy gyakorlatilag nem a paklinkkal, hanem a paklink ellen kell nyernünk.  A kártyajáték elemek inkább csak némi véletlenszerűséget visznek a játékmenetbe (mint amikor kockával kell dobni a játékkönyvek esetében). 

Az atmoszférát tekintve nem lehet panasz, a kártyaasztal és a tps részek is nagyon hangulatosak, az egésznek van egy közel-keleties beütése. Az osztó pedig hűvös megjegyzésekkel illeti minden cselekedetünket, néha előjelezve mi fog történni, mint ha a kártyákból jósolna nekünk. A lapok, karakterek dizájnja stílusosak lettek, a grafika is rendben van, egyébként sem az a hangsúlyos.
Az első néhány játszma tutorial jellegű, és fokozatosan ismerjük meg a játék elemeit, de tetszett hogy nem szájbarágós. A játékosnak kell kitapasztalnia és megalkotnia a saját stratégiáját. 
hand-of-fate-dead-kings-hall.png

A teljesség kedvéért a negatívumokról is essen pár szó:
Azt tudnám kiemelni, mint általában az "öszvér" játékokkal kapcsolatban: Változatos játékelemeket tartalmaznak ugyan, de nincsenek igazán részletesen kidolgozva. Mint kártyajáték, nincs igazán kidolgozott szabályrendszere, amikre alapozva lehetne taktikázni, nem elég következetes a játék (van hogy az az esemény szabadít meg valamilyen erőforrásunktól, ami azelőtt mindig számunkra kedvező végkifejlettel végződött).
Eléggé korlátoltak a lehetőségek, amitől néha unfair-nek érződik a játék, ha egy balszerencsés szériába kerül az ember. Néha irreálisan nagyot büntet (direkt bevásároltam a kellőnél sokkal nagyobb mennyiségű élelmet, aminek a 90%-át 2 lépéssel később elvesztettem.)
A zsetonok megszerzése is néha irreális áldozatot kíván, vagy nagy szerencse szükséges hozzá. Persze ezáltal jelent kihívást és a lapok grinde-olása növeli a játékidőt, csak néha fusztráló tud lenni. 

A hack and slash része is szegénes, nem lehet ellenfelet kijelölni (néha azért jól jönne), nincs kombó rendszer, amitől kissé egysíkú a harc. Kevés ellenfél típus van.
2818311-hand_of_fate_hand_of_fate_2015-02-19_03-28-58128.jpg

Ezek persze nem túl nagy hibák, legtöbbjük véleményes, főleg egy indie játéknál megbocsájthatóak. Összességében abszolút működik a játék, a 7e Forint körüli árához képest minőségi szórakozást biztosít jópár játékórával.